Rabu, 6 Februari 2013

Ehh...aKu suKa makAroni.??

"imah, jd ke nk mari? Cik Nik nk rendam makaroni..nk wt makaroni bakar..kan family imah nk mari.. :-)" ~ mesej dari nik ~


 " makaroni? bakar ke, goreng ke, sup ke..aKu x suke makan sbnrnya makaroni.." ~ dlm hati aKu ~

makaroni bakar ala melayu

Haah..tu die permulaan cerita...sbnrnya, family aKu klau bab2 mkn ni "kolot" sikit..hehehe..kiteorang x berapa suka sgt mknan ala2 barat ni..makaroni, spagheti & seangkatan dgnnya...huhu..tau makan nasi jerr..haha...

16/11/2012 bermula la al-kisahnya...aKu ajk abe lie, k'sha & my mum gi umah nik @ tanah merah..nk jenguk nik dlm pantang yg bru 1st time dpt baby...baby boy..hah ni la dia Nik Asma' & Muhammad Al-Fateh bin Muhamad Soffi..my BFF..& tuan punya resepi Puan Tuan Nor Elani...tiMa kasih..!!!



So, dh dtg umah org, mesti la dihidangkan makan..makaroni bakar..mcm beSt jer..aKu ambik satu potong  & rasa...ermmm...mmg BEST..!! abang aKu pun mkn..?! balik umah, abg aKu asyik duk ckp,

 "bestla makaroni bakar Cik nik wt.." 

aKu mesej nik mintak die mintakkan resepi dr Cik die..teett..!!teett..!!

masalah..!!kuantiti bhan2 x di sertakan...bkn ape, 1st nk buat ni, klau x mnjdi, rugii..& Ma aKu mesti "pot-pet..pot-pet.." punye laa..so...aKu buat ikut suka aKu jer la..

Hari ni  bermula la eksperimen aKu..haha..Alhamdulillah..menjadi.. :-D (walaupun resepi ni dh lm aKu dapat..hehehe..)

resepi makaroni bakar
Makaroni BaKar aLa meLayu

Mulakan dgn Bismillahirrahmanirrahim...

Bahan-bahan aKu sediakan :

2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
{semua dikisar}

200gm makaroni ~ direbus sehingga kembang
50gm perencah kari kurma
400gm isi ayam / daging cincang
5 biji telur (dipukul sedikit)
garam & gula secukup rasa

Cara-cara aKu :

1. Tumis bawang besar, bawang putih & halia yg telah dikisar, sampai naik bau. Masukkan perencah kari kurma..tumis smpai masak.
2. Masukkan isi ayam / daging. Sedikit air. 
3. Masukkan garam & gula secukup rasa.
4. Masak sampai masak & kering.
5. Masukkan makaroni. Kacau sampai serata & tutup api.
6. Masukkan telur dalam loyang / pemanggang (aKu guna pemanggang ajaib)
7. Masukkan bahan2 tadi & seratakan..taburkan hirisan bawang besar, bawang goreng, hirisan cili,       daun bawang & apa saje yg korang nk tambahkan...(aKu guna apa yg ade je..)
8. Sedia untuk dibakar..10 minit jer..!!

Cadangan aKu:
~ nak letak udang pun boleh..rebus separuh masak dulu, kemudian taburkan di atas..kupas kulitnye yer..kesian budak2 kecik nk mkn nanti..
~ sotong pun bolehhhh...

Dah 10minit..!! maka siaplah MaKaroni BaKar aLa MelaYu aKu...sedia untuk dimakan dgn sos pencicah..(beli yg dlm botol je) mlas nk wt sndiri..hehehe..

Sebab apa MaKaroni BaKar aLa MelaYu..?? Sebab aKu guna perencah kari dan bukannya cheese mayonis apa lagi..??keju mozarella...ntah apa2 lg la...hehe...

SELAMAT MENCUBA..!!

Tima kasih kpd semua yg terlibat dlm eksperimen ni..tak kira pembabitan awal /akhir..yg penting Ma aKu cakap.."sedapp laa.."...bangga aKu dengar...kih..kih..kihhh...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan